Gamle Helgelands historie
MS «Gamle Helgeland» er et passasjerfartøy med skrog av stål og sveiset med klinkete spant. Fartøyet har Riksantikvarens status som verneverdig skip, og har hjemhavn i Sandnessjøen.
«Gamle Helgeland» er bygd i 1954 ved AS Stord, kontrahert av Det Helgelandske Dampskipsselskap AS som hadde sete i Sandnessjøen. Tidligere funksjon er passasjer- og kystvaktskip. I mange år var Træna endestopp, men «Gamle Helgeland» har også gått i rute til Rana og Mosjøen.
I perioden fra 1954 og frem til 1977 hadde «Gamle Helgeland» betjent de fleste ruter som Det Helgelandske Dampskibselskab A/S hadde. I 1977 ble fartøyet utfaset av den første katamaranen som ble satt i rute på Helgeland og deretter solgt til partsrederi ved Bjørn Rostad. Fra 1977 og frem til 2003 seilte «Gamle Helgeland» som bruksvakt skip og som kystvaktskip. I 1998 ble fartøyet malt grått, fikk kystvaktnummer og Barentshavet som arbeidsplass.
I 2003 ble fartøyet lagt ut for salg, og en lokal gruppe dannet et aksjeselskap og satte seg som mål å skaffe fartøyet tilbake til Helgeland som verneverdig skip. Fartøyet skulle tilbakeføres til 1976 da den gikk ut av ordinær rutedrift for Helgelandske Dampskipsselskap AS. Dette var også i henhold til Riksantikvarens anbefalinger.
I dag eies fartøyet av Stiftelsen Gamle Helgeland og drives stort sett på dugnad i all form for utleievirksomhet ved kai eller i fart.