”Når tilfeldigheter blir historie”
Matros Bergesen og Kaptein Lorentzen møttes tilfeldig på kaia i Sandnessjøen, og ble stående
å prate ved Dampbåten Helgeland. Båten var solgt og skulle gå til Tyskland neste dag for
opphugging.
Lorentzen foreslår at de skal gå om bord i fartøyet å hente en spindelstol som står i salongen.
(En spindelstol er en krakk der setet er montert på en jernstang og kan snurres opp og ned til
passende høyde)
Som sagt så gjort, og stolen ble plassert om bord i Tomma, som var den båten disse to
sjømennene jobbet om bord i.
Der stod stolen i mange år. Men så skulle det ha seg slik at en kveld de var ved Rosøya på tur
til Tjøtta, merker kaptein Lorentzen at kompasset viste 30 grader feil. Med det vi vet nå om
hvilken respekt sjøfolket hadde for kompassens virkemåte – var jo dette en kritisk situasjon.
Kaptein Lorentzen brukte ikke lang tid på å konkludere med at det var jernstanga i
spindelstolen som påvirket kompassen og stolen ble øyeblikkelig kastet over bord.
Etter flere år får sildesnurperen Kværnes av Bærøyvågen spindelstolen i sildenota. Og stolen
forble om bord i Kværnes i mange år før den ble tatt på land hos kapteinen i Bærøyvågen. Der
ble stolen, som nå var full av oljesøl og skitten og fæl, plassert på et bryggeloft.
Etter nok en ”mannsalder” fikk personalsjef i HTS; Inge Bildøy, nyss i at stolen fra Helgeland
lå på bryggeloftet i Bærøyvågen og han begynte å bearbeide eieren for å få stolen tilbake
igjen. Etter mye om og men og fram og tilbake fikk han endelig ja til å hente stolen.
Bildøy kontaktet Bergesen for å berette den gledelige nyhet og ba Bergesen ta stolen hjem for
å pusse den opp igjen. Og slik har det seg at vi, på kahytten/museet vårt i
administrasjonsbygget i Sandnessjøen, har en gammel spindelstol stående etter lang reis til
veis ende.Det er uvisst hvor gammel den er, men Helgeland – fartøyet den opprinnelig ble hentet fra ble
sendt til hugging i 1955!!!
Fortalt av Odd Bergesen og Kjell Tysnes, ført i penn av Lillian B. Tønder.
Odd Bergesen mønstret på flåten den 18.05.1955. Han tjenestegjorde som matros i 19 år før
han overtok som restauratør, som ble hans yrke de neste 19 år, til han mønstret av i 1992 etter
38 år i selskapet.
Kjell Tysnes mønstret på flåten i 1962 og var styrmann de 6-8 første årene. Deretter mønstret
han som skipper, og skipper ble hans yrke til han mønstret av i 1991 etter 30 år i selskapet.
Minnene er mange og historiene også, de fleste er morsomme på grunn av dialekten og den
Nord-norske humor. Jeg har forsøkt å forklare historiene slik at de som mangler vår dialekt
kan ta poengene. Alle historiene er sanne.
Det var mange ”originale” personer rundt i landet i veldig, veldig gamle dager, følgelig også
noen i Det Helgelandske Dampskibsselskab.
Man kan trygt si at en av dem var kaptein Falk.