”Når tilfeldigheter blir historie”

Matros Bergesen og Kaptein Lorentzen møttes tilfeldig på kaia i Sandnessjøen, og ble stående

å prate ved Dampbåten Helgeland. Båten var solgt og skulle gå til Tyskland neste dag for

opphugging.

Lorentzen foreslår at de skal gå om bord i fartøyet å hente en spindelstol som står i salongen.

(En spindelstol er en krakk der setet er montert på en jernstang og kan snurres opp og ned til

passende høyde)

Som sagt så gjort, og stolen ble plassert om bord i Tomma, som var den båten disse to

sjømennene jobbet om bord i.

Der stod stolen i mange år. Men så skulle det ha seg slik at en kveld de var ved Rosøya på tur

til Tjøtta, merker kaptein Lorentzen at kompasset viste 30 grader feil. Med det vi vet nå om

hvilken respekt sjøfolket hadde for kompassens virkemåte – var jo dette en kritisk situasjon.

Kaptein Lorentzen brukte ikke lang tid på å konkludere med at det var jernstanga i

spindelstolen som påvirket kompassen og stolen ble øyeblikkelig kastet over bord.

Etter flere år får sildesnurperen Kværnes av Bærøyvågen spindelstolen i sildenota. Og stolen

forble om bord i Kværnes i mange år før den ble tatt på land hos kapteinen i Bærøyvågen. Der

ble stolen, som nå var full av oljesøl og skitten og fæl, plassert på et bryggeloft.

Etter nok en ”mannsalder” fikk personalsjef i HTS; Inge Bildøy, nyss i at stolen fra Helgeland

lå på bryggeloftet i Bærøyvågen og han begynte å bearbeide eieren for å få stolen tilbake

igjen. Etter mye om og men og fram og tilbake fikk han endelig ja til å hente stolen.

Bildøy kontaktet Bergesen for å berette den gledelige nyhet og ba Bergesen ta stolen hjem for

å pusse den opp igjen. Og slik har det seg at vi, på kahytten/museet vårt i

administrasjonsbygget i Sandnessjøen, har en gammel spindelstol stående etter lang reis til

veis ende.Det er uvisst hvor gammel den er, men Helgeland – fartøyet den opprinnelig ble hentet fra ble

sendt til hugging i 1955!!!

 

Fortalt av Odd Bergesen og Kjell Tysnes, ført i penn av Lillian B. Tønder.

Odd Bergesen mønstret på flåten den 18.05.1955. Han tjenestegjorde som matros i 19 år før

han overtok som restauratør, som ble hans yrke de neste 19 år, til han mønstret av i 1992 etter

38 år i selskapet.

Kjell Tysnes mønstret på flåten i 1962 og var styrmann de 6-8 første årene. Deretter mønstret

han som skipper, og skipper ble hans yrke til han mønstret av i 1991 etter 30 år i selskapet.

Minnene er mange og historiene også, de fleste er morsomme på grunn av dialekten og den

Nord-norske humor. Jeg har forsøkt å forklare historiene slik at de som mangler vår dialekt

kan ta poengene. Alle historiene er sanne.

Det var mange ”originale” personer rundt i landet i veldig, veldig gamle dager, følgelig også

noen i Det Helgelandske Dampskibsselskab.

Man kan trygt si at en av dem var kaptein Falk.