«En liten historisk hendelse»

Den første hurtigbåten i selskapet var M/S Træna. Jørgensen var maskinist og satt med

styrespakene fra maskinistposisjon ved siden av førerposisjonen. Tysnes var kaptein.

En passasjer fra Træna skulle nå et fly fra Stokka flyplass. For å rekke dette gikk de litt

utenom ruta. Det var mulig og gå gjennom Verholmvalen – dersom det var vann nok. Og det

var det. Da de kommer inn i sundene kommer det en båt i deres retning. Kapteinen mener de

må slakke ned litt, men maskinisten mente det ikke var nødvendig, da hurtigbåten allerede

hadde ”dratt havet” med seg. Møtende båt var en liten lystbåt, men det var søndag og fint vær

og M/S Træna freste igjennom. Bølgene fartøyet etterlot seg resulterte i at lystbåten ble

slengt på land og tilbake igjen på havet. Mannen i båten kom ikke til skade, men ble veldig

våt. De stoppet og pratet med han, som var i bra forfatning. Deretter dro de videre –

ekspederte ruta og trodde alt var greit.

Dagen etter var det ramaskrik med politi og avis. Lystbåtføreren hadde visstnok mistet både

gull og sølv og krevde erstatning. Mannskapet ble anmeldt og det ble sjøforklaring og hele

sulamitten. Det hele endte med at Kaptein Tysnes fikk bot, som han ba maskinisten om å

spleise på. Hendelsen var jo kapteinen sitt ansvar, så maskinisten var ikke enig i å spleise på

boten.

Dette medførte at kapteinen skrev brev til Skipskontrollen og Sjøfartsdirektoratet vedrørende

situasjonen på brua der kapteinen skulle være ansvarlig, men ikke ha tilgang til styrespakene.

Etter denne episoden av ble det vedtatt av myndighetene at spakene skulle flyttes fra

maskinistposisjon til styrmannsposisjon på alle rutegående passasjerskip.

Så man kan vel si at et lite stykke historie og ikke minst – utvikling er skrevet her.

Fortalt av Odd Bergesen og Kjell Tysnes, ført i penn av Lillian B. Tønder.

Odd Bergesen mønstret på flåten den 18.05.1955. Han tjenestegjorde som matros i 19 år før

han overtok som restauratør, som ble hans yrke de neste 19 år, til han mønstret av i 1992 etter

38 år i selskapet.

Kjell Tysnes mønstret på flåten i 1962 og var styrmann de 6-8 første årene. Deretter mønstret

han som skipper, og skipper ble hans yrke til han mønstret av i 1991 etter 30 år i selskapet.

Minnene er mange og historiene også, de fleste er morsomme på grunn av dialekten og den

Nord-norske humor. Jeg har forsøkt å forklare historiene slik at de som mangler vår dialekt

kan ta poengene. Alle historiene er sanne.

Det var mange ”originale” personer rundt i landet i veldig, veldig gamle dager, følgelig også

noen i Det Helgelandske Dampskibsselskab.

Man kan trygt si at en av dem var kaptein Falk.