«Service utover det forventede»

Dagmar gikk mellom Sandnessjøen og Leinesodden – en ganske kort overfart, men da også

den eneste måten å komme seg av øya i de dager. Kaptein Langseth førte båten og var for

øvrig en mann med bestemte meninger. Å følge ruta uavhengig om det var biler som skulle

med eller ikke mente han var håpløst.

Han bodde nemlig «lagelig» til i nærheten av fergeleiet og kunne sitte hjemme å følge med på

når bilene parkerte på fergeleiet. Når det ble en 5 – 6 biler i kø, kjørte han nedover til

fergeleiet og tok en tur over sveet – når folk faktisk hadde behov for å reise.

(I tider da kapteinen var enerådende både til lands og til vanns)

Fortalt av Odd Bergesen og Kjell Tysnes, ført i penn av Lillian B. Tønder.

Odd Bergesen mønstret på flåten den 18.05.1955. Han tjenestegjorde som matros i 19 år før

han overtok som restauratør, som ble hans yrke de neste 19 år, til han mønstret av i 1992 etter

38 år i selskapet.

Kjell Tysnes mønstret på flåten i 1962 og var styrmann de 6-8 første årene. Deretter mønstret

han som skipper, og skipper ble hans yrke til han mønstret av i 1991 etter 30 år i selskapet.

Minnene er mange og historiene også, de fleste er morsomme på grunn av dialekten og den

Nord-norske humor. Jeg har forsøkt å forklare historiene slik at de som mangler vår dialekt

kan ta poengene. Alle historiene er sanne.

Det var mange ”originale” personer rundt i landet i veldig, veldig gamle dager, følgelig også

noen i Det Helgelandske Dampskibsselskab.

Man kan trygt si at en av dem var kaptein Falk.