«Service utover det forventede»
Dagmar gikk mellom Sandnessjøen og Leinesodden – en ganske kort overfart, men da også
den eneste måten å komme seg av øya i de dager. Kaptein Langseth førte båten og var for
øvrig en mann med bestemte meninger. Å følge ruta uavhengig om det var biler som skulle
med eller ikke mente han var håpløst.
Han bodde nemlig «lagelig» til i nærheten av fergeleiet og kunne sitte hjemme å følge med på
når bilene parkerte på fergeleiet. Når det ble en 5 – 6 biler i kø, kjørte han nedover til
fergeleiet og tok en tur over sveet – når folk faktisk hadde behov for å reise.
(I tider da kapteinen var enerådende både til lands og til vanns)
Fortalt av Odd Bergesen og Kjell Tysnes, ført i penn av Lillian B. Tønder.
Odd Bergesen mønstret på flåten den 18.05.1955. Han tjenestegjorde som matros i 19 år før
han overtok som restauratør, som ble hans yrke de neste 19 år, til han mønstret av i 1992 etter
38 år i selskapet.
Kjell Tysnes mønstret på flåten i 1962 og var styrmann de 6-8 første årene. Deretter mønstret
han som skipper, og skipper ble hans yrke til han mønstret av i 1991 etter 30 år i selskapet.
Minnene er mange og historiene også, de fleste er morsomme på grunn av dialekten og den
Nord-norske humor. Jeg har forsøkt å forklare historiene slik at de som mangler vår dialekt
kan ta poengene. Alle historiene er sanne.
Det var mange ”originale” personer rundt i landet i veldig, veldig gamle dager, følgelig også
noen i Det Helgelandske Dampskibsselskab.
Man kan trygt si at en av dem var kaptein Falk.